55-plussers herdefiniëren de reiswereld

 

Uit analyse van ABN AMRO blijkt dat aanstaande ouderen (nu 56-66 jaar) reislustiger zijn dan ooit. Het belang voor de reiswereld neemt vanwege de vergrijzing en hun groeiende rijkdom alleen maar verder toe. Volgens de bank zijn 55-plussers inmiddels goed zijn voor 41% van alle toeristische overnachtingen in hotels, vakantieparken ensterrencampings. Toeristen van 65+ jaar zijn verantwoordelijk voor bijna 25% van alle toeristische overnachtingen.

Actieve vakanties & multigeneratie-reizen zijn populair onder de vergrijzende doelgroep. Verwacht wordt dat de bestedingen aan fietsvakanties dit jaar voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro passeren. Maar ook vakanties waar opa en oma hun kinderen en kleinkinderen mee op reis nemen blijkt onder 55% van de 55-plussers populair.


Ondernemerstip: verleng je seizoen door in spelen op 65-plussers. Het voorseizoen is het meeste in trek bij deze reislustigedoelgroep. En, speel jij al in op multigeneratie-reizen? Deze groepsreizen worden lang van tevoren geboekt, hebben een lager risico en de marge is vaak hoger.


(Bron: ABN-AMRO, Rapport: 'Rijp voor avontuur: hoe 55-plussers de reiswereld herdefiniëren’ - januari 2025) 

Meer weten?

Wil jij als ondernemer meer weten voor jou belangrijke trends & ontwikkelingen? Wij helpen je graag op weg. Neem contact op met onze strategische projectmanager Karien Horsten voor meer informatie. 

Meer marktinformatie